Навчання дітей та учнівської молоді Шепелівки: проблеми та шляхи вирішення
Виконавчим комітетом Глобинської міської ради готується проект рішення сесії щодо пониження ступеню навчального закладу - філії Глобинської ЗОШ І-ІІІст. №5 Шепелівської ЗОШ І-ІІ ст.
Навчання дітей та учнівської молоді Шепелівки:
проблеми та шляхи вирішення
На сьогодні чимало жителів села Шепелівки вбачає проблему діяльності Шепелівського навчального закладу тільки в умисних намірах влади закрити школу через відсутність належної кількості учнів, тобто, наповнюваності, а, також, через великі витрати на його утримання. А тому і вирішення проблеми вбачають тільки в тому, щоб «відстояти» школу, лише б школа працювала, а в іншому випадку, на їх переконання, немає школи – немає села.
Та давайте будемо відвертими, основна проблема не в тому, що на сьогодні Шепелівська школа не відповідає вимогам щодо наповнюваності класів, яка для нашої громади розрахована на рівні 14 учнів. Хоча і цей момент потребує роз’яснення. Розрахункова наповнюваність класів визначається з урахуванням кількості населення та щільності його проживання і є основною складовою у розрахунку субвенції з державного бюджету, яка передбачена, виключно, на заробітну плату педагогічних працівників. Тобто, освітня субвенція до бюджету Глобинської громади надходить тільки на ті класи, де наповнюваність становить 14 учнів. Всі інші класи з кількістю менше 14 учнів утримуються лише за рахунок власного бюджету громади.
Зараз в Шепелівській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів навчається 33 учні: в першому класі – 7, другому класі - 6, третьому класі – 5, четвертому класі – 5, п’ятому і шостому класах по 2 учня в кожному, сьомому – 3 учні, восьмому – 1, дев’ятому – 2 учні. Тобто, жоден з класів не відповідає мінімальному рівню наповнюваності . На сьогодні, щоб Шепелівська школа відповідала вимогам по наповнюваності класів, загальна кількість учнів у школі повинна становити не менше 126 учнів. Враховуючи те, що державна освітня субвенція покриває лише заробітну плату педагогічного персоналу, громада за рахунок місцевого бюджету фінансує комунальні послуги та утримання технічного персоналу. Варто зауважити, що ОТГ витрачає значні кошти на опалення напівпорожніх приміщень школи, хоча ці кошти громада могла б вкладати в енергоефективні заходи та спрямовувати на проекти розвитку.
Вартість утримання одного учня в Шепелівському навчальному закладі становить 36 786 грн. на рік (до розрахунку береться заробітна плата працівників та оплата енергоносіїв). У той же час, в опорній школі – Глобинській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 5 - утримання одного учня обходиться в 17 145 грн., а в аналогічній за статусом Шепелівському навчальному закладу - Глобинській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів №3 – 19 512 грн. Тобто, майже, вдвічі дешевше.
Дійсно, за кошти, що витрачаються на утримання Шепелівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, а це 1 502 415 грн. в рік, з яких 1 188 118 грн. іде на оплату праці 7 педагогів навчального закладу, можна спрямувати на придбання сучасного обладнання для навчальних кабінетів у ті школи, де використання їх буде ефективним, або ж витратити їх на ремонт доріг села Шепелівки, облаштування вуличного освітленням, провести заходи з благоустрою .
Та втім, головне не це. Головне – це якість знань, рівень підготовки учнів, вміння набувати навиків спілкування в колективі однолітків, вчитися здобувати лідерські навики, мати можливість повноцінного розвитку своїх здібностей та творчої майстерності. Бо тільки у конкурентному учнівському середовищі, є у дітей мотивація до кращих результатів у навчанні.
При всій повазі до педагогів навчального закладу в с. Шепелівці, все ж вони суттєво програють своїм колегам з тих загальноосвітніх закладів громади, де у класах навчається близько двадцяти учнів, де постійні навантаження на педагогів. Відкинувши емоції, давайте подумаємо: чи може, наприклад, вчитель математики давати повноцінні знання з англійської мови, вчитель початкових класів – з фізики, вчитель біології – з трудового навчання? У Шепелівській школі більша частина предметів викладається вчителями не за фахом. Щоб хто не говорив, та не може педагог, який не є фахівцем, належним чином це робити.
Але є ще одна біда – всі учні середньої школи, тобто, п’ятого класу - 2 учні, шостого класу – 2 учні, сьомого класу – 3 учні, восьмого класу – 1 учень, і дев’ятого класу – 2 учні, навчаються за індивідуальною формою. Відповідно до Закону України “Про загальну середню освіту” і до фінансових нормативів, якщо в класі менше 5 дітей, діє індивідуальна форма навчання. Що це таке? А це така форма навчання, коли дитина має у 4-5 разів менше годин навчання, ніж у класі з більшою наповнюваністю. У класі протягом тижня учень працює на 32 уроках, а при індивідувальному навчанні усі предмети викладаються на 8 уроках. Тож, учні Шепелівської школи п’ятого – дев’ятого класів мають навчатися по дній або по дві години у день. І кожна година ділиться по 10 – 15 хвилин на окремий предмет: 10 хвини української мови, 10 хвилин математики, 10 хвилин фізкультури, 10 хвинин хімії, 10 хвилин іноземної мови і т. д. Про яку якість знань може іти мова ?! Не рятує і те, що вчителі, порушуючи чинне законодавство щодо організації індивідуальної форми навчання, тримають учнів у школі до 14- ї години.
А ось і результати: за підсумками 2017-2018 навчального року Глобинською загальноосвітньою школою №5, філією якої є Шепелівська школа, здійснювався моніторинг рівня навченості учнів філій з окремих предметів: української мови, історії, англійської мови, математики у 3, 5, 8 класах. Учні Шепелівської філії за результатами моніторингу показали в основному низький та середній рівень знань, тобто від 1 до 6 балів. Особливо низький показник навченості учнів з англійської мови та історії. Протягом 2018 – 2019 навчального року лише один учень брав участь у районному етапі предметної олімпіади з української мови та літератури та інших мовних конкурсах. Прикро, що результат роботи вчителів Шепелівської школи є тільки з однієї предметної дисципліни.
А завдання школи, насамперед, - давати дітям якісні знання. Уже потім це місце працевлаштування вчителів. Школа – це установа, яка фінансується з державного бюджету і повинна забезпечувати всіх дітей освітою на рівні Державного стандарту. І тут вирішальною є роль вчителя, його системна робота над підготовкою до уроків, використання на уроках проблемних і дослідницьких методів навчання, перехід від процесу наповнення учнів знаннями до процесу усвідомленого здобуття ними необхідних навичок для вирішення проблемних ситуацій, що в кінцевому підсумку й буде формуванням компетентностей.
Чому ми свідомо позбавляємо учнівську молодь с. Шепелівки можливості подискутувати зі своїми однокласниками на уроках історії, відчути комадний дух під час гри у волейбол, обговорити результати дослідницької діяльності на уроках біології, створювати спільні навчальні проекти на уроках інформатики? Що скаже один єдиний учень восьмого класу Шепелівської школи про все це? Де ж наша відповідальність перед дітьми?
Тож, ті батьки, які турбуються за майбутнє своїх дітей та прагнуть забезпечити їх успішне майбутнє, надають можливість навчатися в навчальних закладах, де впевнені, що їх діти зможуть здобути якісні знання. Так, 3 учні з с. Шепелівки навчаються в Глобинській гімназії № 1 (1 учень в 3 класі та 2 у восьмому) та 3 учні в Глобинській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №5 (2 учня в 6 класі та 1 у 9 класі).
А якщо говорити за поширене твердження, що не має школи - не має села, то знову ж, якщо в селі залишилося настільки мало дітей, що школа стала категорично малокомплектною, то це не тому, що щось не так зі школою, чи не допрацьовує влада. Це закономірні процеси, які існують в усьому світі і в Україні зокрема, – просто немає необхідності у великій кількості людей, задіяних у сільському господарстві, тому що з’явилася нова потужна сільськогосподарська техніка та нові технології, які не потребують застосування ручної праці.
Але від цього не повинні страждати шепелівські діти. Вони не повинні ні в чому уступати своїм ровесникам та мати добрий старт для дорослого життя. І тоді уродженці села зможуть продовжити добрі традиції своїх відомих земляків, які прославили рідний край своїми досягненнями та звершеннями.
17 квітня 2019 року в Шепелівській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів відбулася зустріч керівництва громади, відділу освіти міськвиконкому, опорного навчального закладу з педагогічним колективом та громадськістю села Шепелівки з актуальних питань життєдіяльності села. Депутат міської ради В. Петраченко окреслила коло питань, що хвилюють мешканців с.Шепелівки. Це стан з ремонту доріг, вуличне освітлення, вирішення земельних питань та знову ж в центрі всіх проблем – подальше функціонування школи.
На зустрічі жителі села намагалися емоційно відстояти свою думку, що школа має бути в селі, за будь-яку ціну. Була пропозиція від керівництва громади: перенаправити школярів с. Шепелівки в навчальні заклади Глобине за вибором батьків та відкрити в селі Шепелівці в шкільних приміщеннях фельдшерсько-акушерський пункт, сільську бібліотеку з облаштуванням в ній читального залу з комп’ютерним обладнанням та доступом до Інтернет-мережі, а також, Центр дозвілля, де були б встановлені сучасні спортивні тренажери, обладнано зал для проведення святкових та урочистих подій, створено музей села.
Є ще одна пропозиція - пониження ступеню школи – утримання початкової школи та облаштування у вивільнених шкільних приміщеннях ФАПу та закладів культурного - спортивного спрямування.
По завершенню зустрічі, батьки учнів внесли пропозицію: нічого не робити для села щодо ремонту доріг, благоустрою, освітлення вулиць, лише утримувати навчальний заклад.
Але це була пропозиція тільки батьків учнів Шепелівської школи. Тому ми запрошуємо всіх жителів села до обговорення цих пропозицій.
Звісно, що це лише початок діалогу щодо подальшої долі навчального закладу в селі Шепелівці. Тут потрібно виважений підхід.
Тож, питання відкрите. Хочемо щоб всі жителі громади відповідально та виважено віднеслися до розв’язання цієї проблеми.