Серпнева педагогічна конференція: освітяни громади готуються до початку нового навчального року
«За кілька днів широко відкриє двері новий 2021-2022 навчальний рік. Цей рік повинен стати початком нових звершень, утіленням в життя найсміливіших задумів. Тож нехай буде шанована праця вчителя, нехай дитячі серця горять любов’ю, а батьківська вдячність додає тепла…» - такими словами розпочала роботу серпневої педагогічної конференції начальник відділу освіти Глобинської міської ради Світлана Надтока.
Конференція відбулася 30 серпня за участі Глобинського міського голови Станіслава Джуся, секретаря міської ради Олександра Феденка, профільного заступника міського голови Інни Авраменко, депутатів міської ради, голови територіальної організації Профспілки працівників освіти і науки України в Глобинській МТГ Любові Качмар, працівників відділу освіти, керівників закладів освіти та освітніх установ.
Очільник громади Станіслав Джусь привітав усіх присутніх із початком навчального року і зазначив: «Попереду всіх нас чекає нелегка кропітка спільна робота задля забезпечення і організації якісного освітнього процесу, що вимагає значних зусиль усіх нас, особливо в умовах реформ та період пандемії. Водночас хочу вас запевнити, що освіта – була і є пріоритетним напрямком для громади, підтвердженням чого є той факт, що на освітню галузь спрямовується 2/3 бюджету громади. Але ж ми з вами управлінці, і тому маємо керуватися не емоціями та мріями, а бути реалістами. Тож, сподіваюсь, всі ми розуміємо, що всі проблеми, які існують на сьогодні відразу вирішити ми не зможемо, і ті «непопулярні» складні рішення щодо оптимізації шкільної мережі є вимушеними заходами, адже ми повинні забезпечити стабільність функціонування всіх галузей життєдіяльності громади, тож, окрім освіти маємо піклуватись і про соціальне забезпечення, медицину, благоустрій і т.д. Сподіваюсь на вашу підтримку, розуміння та співпрацю, адже, повторюсь, у нас із вами єдина мета – це якісна освіта наших дітей. Тож бажаю вам всім наснаги, терпіння, плідної праці, гарного настрою і міцного здоров’я».
Секретар міської ради Олександр Феденко від імені депутатського корпусу побажав освітянам громади терпіння, порозуміння, миру і злагоди. Закликав до єднання і плідної спільної роботи задля розвитку освітньої галузі як міцного фундаменту розбудови і зростання громади.
Любов Качмар, голова територіальної організації Профспілки працівників освіти і науки України в Глобинській МТ громади проінформувала педагогічну громаду про роботу профспілкової організації, про її основні напрямки, завдання та плани. Зокрема зазначила, що захист соціально-економічних, трудових прав та інтересів освітян громади залишається основним завданням Глобинської територіальної організації профспілки. Бажала педагогам мудрості, миру, добра, натхнення та професійного зростання.
Про підсумки роботи освітніх закладів Глобинської міської територіальної громади за 2020-2021 навчальний рік та визначення напрямів розвитку освіти громади у 2021-2022 навчальному році інформувала начальник відділу освіти виконавчого комітету Світлана Надтока.
«Всі ми з вами розуміємо і відчуваємо, що у сучасному суспільстві відбуваються швидкі зміни у всіх сферах життя. Це особливо впливає на розвиток освітянського простору, оскільки освітня сфера – є основоположницею формування світогляду, духовного становлення особистості, і вона зазнає значних трансформаційних процесів. Простір, де стикаються нові цінності й технології, нові стилі життя, вимагає нових сучасних підходів…
Саме тому ключовим пріоритетом розвитку освіти в громаді упродовж усього навчального року було забезпечення якісної освіти на всіх її етапах і рівнях. Попри непростий час та складні виклики, в яких довелося працювати, тривало активне втілення ідей Нової української школи, професійний розвиток педагогічних кадрів та робота з обдарованими дітьми, збереження мережі, комп’ютеризація та інформатизація, покращення матеріально-технічної бази закладів. Управлінці та педагогічні працівники після запровадження карантину, через поширенням гострої респіраторної хвороби СОУГО-19, активно впроваджували елементи технологій дистанційного навчання, що дало змогу безперебійно продовжити освітній процес.
Аналізуючи результативність 2020/2021 навчального року, можемо засвідчити, що за підтримки міської ради, у співпраці освітніх колективів з батьківською громадськістю нам вдалося створити умови на задоволення освітніх запитів громадян щодо здобуття дошкільної та повної загальної середньої освіти, забезпечити соціальний захист учасників освітнього процесу…
Головною умовою рівного доступу до якісної освіти є формування оптимальної мережі закладів загальної середньої освіти відповідно до вимог законодавства. Саме над вирішенням даного завдання і працювали Глобинська міська рада спільно з відділом освіти.
В результаті оптимізації було створено ще один опорний заклад Великокринківський ліцей, до якого приєднано 5 закладів як філії. 6 закладів загальної середньої освіти понизили свій ступінь. Ще 5 закладів та 1 філія опорного закладу рішенням сесій міської ради ліквідовано. А також всі заклади загальної середньої освіти привели свої назви відповідно до положень Закону України «Про освіту». Але це тільки перший етап розвитку освітньої галузі громади. У січні 2020 року прийнято новий Закон України «Про повну загальну середню освіту», що визначає чіткі кроки подальшого реформування в освіті, попередньо анонсовані в Законі України «Про освіту». І наше завдання - привести заклади освіти громади у відповідність саме закону «Про повну загальну середню освіту». Прогнозується також прийняття нових Законів України «Про дошкільну освіту» та «Про позашкільну освіту».
Інформувала Світлана Вікторівна про функціонування системи дошкільної освіти, як однієї з передумов успішної розбудови Нової української школи, зазначила, що на новий навчальний рік визначено ключові проблеми, які потребують вирішення в дошкільній освіті громади, а саме: проведення внутрішнього моніторингу якості освіти; реалізація заходів, спрямованих на підвищення якості дошкільної освіти; продовження роботи щодо організації сучасного освітнього середовища, сприятливого для формування гармонійно розвиненої особистості, зміцнення навчально-матеріальної бази дошкільних установ.
Говорила очільниця відділу освіти громади також і про якість освіти та ЗНО, зокрема в реаліях дистанційного навчання, зумовленого пандемією, звернула увагу керівників на недоліки та прогалини у роботі, які необхідно врахувати та недопускати в подальшому; про досягнення і здобутки здібних та обдарованих учнів, зокрема організацію роботи із такими учнями, а саме наголосила на необхідності системного підходу у роботі педагогів з ними. Акцентувала увагу освітян на належній увазі до організації умов для здобуття освіти за різними формами навчання дітей з особливими освітніми потребами з урахуванням індивідуальних потреб, можливостей та здібностей кожної такої дитини. Звернула увагу присутніх на організацію харчування та підвезення учнів і педагогів, проінформувала про фінансування та видатки на освітню галузь громади.
«Наше завдання – продовжити незворотні позитивні тенденції розвитку освітньої галузі громади» - підсумувала виступ начальник відділу освіти Світлана Надтока.
Із сучасними тенденціями розвитку дошкільної оствіти у Глобинській громаді познайомила керівників навчальних закладів Людмила Обревко.
«На сьогодні реформування дошкільної освітньої галузі відбувається через оновлення: законодавства, державного стандарту дошкільної освіти, освітніх програм для дітей раннього та дошкільного віку, формування внутрішньої та зовнішньої систем забезпечення якості освіти в дошкільних закладах.
Стратегічним орієнтиром, що визначає напрям, рух, зміст освітніх програм для дошкільних закладів виступає Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція). Сучасний оновлений варіант Стандарту, впровадження якого починається з нового навчального року, відображає: відповідність сучасним світовим тенденціям та збереження найкращих національних традицій родинного та суспільного виховання дитини в Україні; єдність з положеннями концепції реформи «Нова українська школа»; відповідність критеріям оцінки якості дошкільної освіти та вимірам професійної майстерності вихователів та керівників закладів дошкільної освіти…
Педагогічним колективам особливу увагу слід приділити розбудові внутрішньої системи забезпечення якості дошкільної освіти. Вона створюється не на папері, а в освітньому просторі, в управлінській та освітній діяльності. А одним із важливих показників якості освіти є здатність дітей орієнтуватися у реаліях життя та досягати успіху. Закон України «Про освіту» надав усім закладам освіти, в тому числі і дошкільним, автономію у виборі основних пріоритетних напрямів та завдань в організації освітнього процесу. Проте в умовах пандемії особливо важливо забезпечити права дітей на здобуття дошкільної освіти. Наголошуємо, при плануванні освітнього процесу на новий навчальний рік закладам необхідно передбачити заходи щодо дотримання протиепідемічних вимог і рекомендацій Міністерства охорони здоров’я України відповідно до нової Постанови Головного державного санітарного лікаря України від 25.08.2021 року №8 «Про затвердження протиепідемічних заходів у закладах дошкільної освіти на період карантину у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID - 19)…
Отже, в основу сучасних тенденцій розвитку освітньої галузі Глобинської громади покладено пріоритетність дошкільної освіти як фундаменту цілісної системи неперервної освіти. І нам необхідно об’єднати всі зусилля на розв’язання важливих проблем українського дошкілля.»
Власним досвідом щодо автономії освітнього закладу, про її переваги і ризики ділилася з колегами директорка Глобинського ліцею №1 ім.В.Є.Курченка Катерина Скляр. Вона наголосила, що ефективним фундаментом успішного функціонування навчального закладу і якісної організації освітнього простору є детальне вивчення і розуміння освітнього законодавства саме керівниками закладів освіти. «Автономія – це самостійність, але не самовпевненість. Автономія - академічна, кадрова, організаційна і фінансова самостійність навчального закладу» - зазначила Катерина Іванівна. Вона детально проаналізувала процес організації кожного з критеріїв автономії, акцентувала увагу на необхідності підбору кваліфікованих кадрів та гнучкої кадрової політики. «Автономія – це можливості, а як їх використати залежить від самого навчального закладу та педагогічного колективу» - підсумувала директорка ліцею, побажала колегам успіху на нелегкій педагогічній ниві.
Про особливості організації освітнього процесу в освітніх закладах Глобинської міської територіальної громади інформували Оксана Довбня, Ірина Устенко, Наталія Вітко та Неля Стьобайло.
Ірина Устенко ознайомила присутніх з особливостями організації освітнього процесу в початковій школі на 2021-2022 н. р., зокрема зазначила: «У 2021/2022 навчальному році педагоги продовжать роботу над реалізацією завдань Державного стандарту початкової освіти та умов реалізації Концепції «Нова українська школа». Щоб набувати компетентностей, школярі навчатимуться за діяльнісним підходом. Упроваджуватимуть інтегроване та проєктне навчання. Такий спосіб сприятиме тому, що учні отримають цілісне уявлення про світ та вчитимуться вирішувати реальні проблеми за допомогою знань із різних дисциплін.»
Про покрокову інструкцію щодо організації підвищення кваліфікації педагогічних працівників в закладі освіти, про можливості для педагогів та педагогічних колективів на національній платформі EdWay, про правильне оформлення пропозиції педпрацівників, орієнтовного плану та річного плану підвищення кваліфікації доповіла Вітко Наталія.
«Успіх виховного процесу залежить від відносин між вчителем і учнем, які повинні будуватися на основі співдружності і партнерства. Всі ми, педагогічні працівники, зобов’язані: поважати інтереси всіх учасників освітнього процесу, особистим прикладом і настановленням утверджувати повагу, справедливість, патріотизм, гуманізм і т.д. …» - під час доповіді про організацію виховної роботи у закладах освіти зазначила Оксана Довбня, фахівець відділу освіти виконавчого комітету – «… Відповідно до статті 26 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII керівник закладу освіти здійснює безпосереднє управління закладом і несе відповідальність за освітню, фінансово господарську та іншу діяльність закладу освіти. Сучасній школі потрібен директор-менеджер, який має бути не просто висококласним фахівцем у сфері освітнього менеджменту, а й людиною ідеї, з власним баченням мети й завдань сучасної школи. Найголовніше, що ви є тими керівниками спроможними реалізувати ці ідеї. Ви є рушійною силою освітнього процесу. Тому успішного навчального року!».
Про забезпеченість учнів підручниками, терміни та особливості упорядкування їх обліку, взаємообмін підручниками між ЗЗСО Глобинської ТГ доповіла фахівець відділу освіти Неля Стьобайло:
«Наразі відбувається активний процес закриття чи перепрофілізації частини ЗЗСО та перехід учнів до опорних шкіл. Разом з тим відбувається передача фондів навчальної літератури Тож, наразі першочерговими завданнями є: термінове упорядкування обліку підручників – найперше – для 7 класу; проведення якнайскоріше взаємообміну підручниками між закладами освіти громади; вчасне забезпечення підручниками учнів пільгових категорій...»
У ході конференції обговорили і важливу роль освітніх установ у розвитку освіти Глобинської громади.
Наталія Величко, директор комунальної установи «Глобинський інклюзивно-ресурсний центр» Глобинської міської ради (ІРЦ) акцентувала увагу учасників заходу про необхідність забезпечення права на освіту дітей з особливими освітніми потребами в закладах освіти. Детально розповіла про завдання закладу, важливі зміни у законодавстві та шляхи налагодження співпраці Центру та закладів освіти:
«Велике прохання до вас шановні директори - як тільки ваші педпрацівники бачать, що у дитини є труднощі у процесі навчання чи то у поведінці не чекайте, проведіть бесіду з батьками, розкажіть толерантно без навішування діагнозів, бо це робота лікарів, про те що є інклюзивно-ресурсний центр, куди ви рекомендуєте звернутися для консультації. Говоріть думаючи, виважено і відповідально, акцентуючи увагу на інтересах дитини…
Наголошую на необхідності створення ресурсних кімнат. Принаймні у ліцеях вони мають бути. Кількість дітей зростає щороку, порушення стають більш складнішими і ви маєте бути готові забезпечити потреби такої дитини відповідно до рекомендацій висновку ІРЦ.
Наостанок хочу нагадати, що відповідальність за організацію будь-якої форми навчання, інклюзії в тому числі, несе адміністрація закладу. ІРЦ не є контролюючим органом, фахівці ІРЦ надають методичну, консультаційну допомогу. Та ми завжди готові до співпраці з вами, аби разом забезпечити створити необхідні умови для розвитку і навчання дітей з ООП».
Вікторія Срібна, методист Глобинського центру дитячої та юнацької творчості розповіла про підсумки роботи Центру, про перемоги і здобутки його вихованців, про основні вимоги до організації позашкільної роботи у закладах освіти, перспективні напрямки та плани на майбутнє, детально проаналізувала типові і систематичні помилки у організації позашкільної освіти, які мають місце у більшості шкіл. Тому Вікторія Володимирівна закликала керівників навчальних закладів до тісної співпраці та наголосила на готовності методистів Центру допомагати та супроводжувати процес позашкільної освіти у навчальних закладах, надавати необхідну методичну допомогу педагогам та керівникам закладів освіти задля підвищення якості позашкільної освіти учнів.
Досить насиченою для педагогічної спільноти видалася серпнева конференція. Великий обсяг потрібної інформації отримали вони цього дня. Підсумувала і узагальнила, розставила акценти та налаштувала на плідну роботу освітян громади заступник міського голови Інна Авраменко.
«Інформації багато, є над чим працювати, але якщо ми з вами проводимо сьогодні конференцію – це означає одне – першому вересню бути. Тож, як ви бачите із доповідей, які сьогодні прозвучали, роботи дуже багато. Я б хотіла побажати усім нам терпіння, людяності, співпраці. Закликаю вас вирішувати проблеми спільно, виважено, скоординовано, і пам’ятати, що всі ми працюємо на результат, а основний наш результат – це якісна освіта наших дітей.
Не можу, користуюючись нагодою, не нагадати про необхідність вакцинації. Сподіваюсь, що всі ми розуміємо і усвідомлюємо, що єдиним шляхом попередження локдауну і переходу на дистанційне навчання є масова колективна вакцинація. Давайте всі будемо пам’ятати про нашу відповідальність перед учнями і їх батьками, і перед самими собою. Бажаю всім вам здоров’я, наснаги, та задоволення від професійної діяльності.»
По завершенню педагогічної конференції відбулася презентація нового шкільного меню, яке планується впроваджувати у всіх навчальних закладах громади. Тож, керівники закладів освіти громади мали змогу не тільки побачити практичну реалізацію нових підходів у організації шкільного харчування, а й провести дегустацію страв, які з початком навчального року будуть на столах у школярів.